1. Լեզուն որպես էթնիկական գործոն
2. Քրիստոնեական արժեհամակարգը և ազգային ինքնությունը
3. Հայերենի տեղը և դերը համաշխարհային լեզվական համակարգում
Հայերենը աշխարհի հնագույն լեզուներից մեկն է. այն հնդեվրոպական
լեզվախմբի միասնական ճյուղից ինքնուրույն, անկախ զարգացման ուղի է մտել շատ վաղ ժամանակներում:
Ըստ առավել հավանական մեկնաբանության` հայոց լեզուն սկզբնապես հաստատվել է հնդեվրոպական
նախնական տարածքի գրեթե կենտրոնական արեալում: Հնդեվրոպական բարբառային տրոհման վաղագույն
շառավիղներից մեկը եղել է հենց հայերենը (հայկական ճյուղը). այդ են վկայում, օրինակ,
նրա հորինվածքի հնատիպ տարրերը: Բնականաբար չի կարելի խստագույնս զուգահեռներ տանել
հայ ժողովրդի էթնիկական ծագման ու հայերենի կազմավորման միջև: Հայերի էթնիկական ակունքները
միատարր չեն, թեև դրանց հիմնական երակը սերում է հայասա ցեղամիությունից: Ազգակից ու
ոչ ազգակից ցեղերի համախմբումը, միավորումը, լեզվական միասնականացումը և հայ ժողովրդի
պետականորեն կազմավորվելը մեծապես նպաստել են հայերեն լեզվի գործածման ոլորտների ընդլայնմանը:
Դեռևս նախամեսրոպյան շրջանում նրանով ստեղծվել է բանավոր գրականություն, կատարվել են
թատերական ու գուսանական ներկայացումներ,
հեթանոսական պաշտամունքային արարողություններ, ապա և` քրիստոնեական քարոզչություն ու
արքունական գործառություններ: Գրավոր լեզու է դարձել 5-րդ դարի սկզբներին ՝ գրերի գյուտից սկսած (405 թ.-ից): Արդեն նույն դարում
ստեղծվել է ինքնուրույն ու թարգմանական հարուստ գրականություն:
Որոշ աղբյուրների
համաձայն մինչ Մեսրոպ Մաշտոցի կողմից հայերեն ժամանակակից այբուբենի ստեղծելը, հայերենն
ու հայերեն գրերը գոյություն են ունեցել, քանի որ այն հանդիսացել է նախկինում ձևավորված
հայկական թագավորությունների և պետական կազմավորումների պաշտոնական լեզուն։ Որպես ապացույց
է ներկայացվում նաև հայ թագավոր Աբգար
V–ի և Հիսուս Քրիստոսի միջև եղած նամակագրությունը, որը եղել է հայերեն :
Սակայն հայերենի նախամաշտոցյան շրջանի մասին տեղեկությունները քիչ են կամ դեռևս չեն
հայտնաբերվել, այդ իսկ պատճառով այս տեսակետի մասին քիչ է խոսվում։
Ծագումնաբանական տեսակետից ժամանակակից
հայերենի բառապաշարը բաժանվում է հետևյալ խմբերի՝ բնիկ հայերեն բառեր և փոխառյալ բառեր։ Գլխավոր շերտը բնիկ
հայերեն բառերն են, այսինքն՝ այն բառերը, որոնք ի սկզբանե եղել են հայերենում,
որպես ժառանգություն ստացվել են մայր լեզվից՝ հնդեվրոպական նախալեզվից, և
հայերենին ձուլված լեզուներից կամ դրանց հիման վրա ինչ-որ ժամանակ առաջացել են
հենց հայոց լեզվի ներսում։
Պատմիչ Ագաթանգեղոսը, ով անդրադարձել է Հայաստանում
նոր կրոնի տարածմանը, գրում է, որ քրիստոնեկան վարդապետությունը լույս բերեց հայ
ժողովրդի համար, և փրկեց նրան <<գարշելի, դիցապաշտ, սատանայակիր, ճիվաղային
բարքերից>>:
<<Հայ ժողովրդի քրիստոնեական հավատքը
ծնունդ է տվել նաև հայ մշակույթին: 5-րդ դարից սկսած, քրիստոեության շնորհիվ է
զարգացել հայ լեզուն և գրականությունը,, ճարտարապետությունը, քանդակագործությունը,
մանրանկարչությունը, հոգևոր երաժշտությունը, հայ հանճարի այս արժեքները:
Ընդհանրապես նկատելի է,
որ մեր պատմության ամենափառավոր էջերը գրվել են հայոց հոգևոր ու աշխարհիկ
իշխանությունների համատեղ գործակցությամբ, և անհնար է տարանջատել ու ասել, թե այդ
էջերից որն է Հայոց պատմությանը պատկանում և որը Հայոց եկեղեցու
պատմությանը: Եվ ընդհանրապես, մեր եկեղեցու և ժողովրդի պատմությունը այնպես սերտորեն
է միահյուսված, որ առանձին-առանձին հնարավոր չէ դրանք ներկայացնել, որովհետև հայ
ժողովրդի պատմության ընթանցքի շարադրումը մի զգալի մասով վերածվում է Հայոց
եկեղեցու պատմության ընթացքի և հակառակը՝ Հայոց եկեղեցու պատմությունը ոչ միայն
ստուգաբանվում է հայոց պատմության ընդհանուր ընթացքի մեջ, այլև, ըստ
էության, հաճախ նույնանում է նրա հետ:
Ազգային եկեղեցի
արտահայտությունը ճիշտ հասկանալու համար դարձյալ պետք է հետադարձ մի հայացք նետենք
4-5-րդ դարերի մեր պատմաությանը, Արևելքում ընթացող քաղաքական հեղաբեկումներին,
Հայաստանի ներքին անկայուն վիճակին և մասնատվածությանը Բյուզանդիայի և Պարսկաստանի
միջև, ինչպես նաև 7-րդ դարում արաբական աշխարհավեր արշավանքներին, որոնց առջև նահանջեց
և իր զրադաշտական պաշտամունքը չկարողացավ պահել անգամ Սասանյան Պարսկաստանը:
Հայոց պետականության
անկումից հետո Հայոց եկեղեցու՝ իբրև ազգային եկեղեցու դերն առավել մեծացավ, որովհետև
օտար իշխողների մոտ հայոց հայրապետներն էին ներկայացնում հայ ժողովրդին:
Ազգային
ինքնության ու հերոսականության դրոշմն ենք գտնում և Հայոց տոնացույցում: Հայրենիքի
պաշտպանության ժամանակ, երբ հերոսաբար զոհվում էին, նրանց համար հատուկ տոն էին սահմանում
նրանց հիշատակն ամեն տարի նշելու համար, ասելով, որ նրանք իրենց կյանքը զոհեցին Աստուծո,
մեր սուրբ եկեղեցու և իրենց հայոց բնիկ տերերի համար: Ահա այսպիսով, Հայոց աշխարհի
համար ընկածները համարվում են եկեղեցու նահատակներ: Հատկանշական է, որ Ավարայրի օրերին
արդեն ընդհանրացել էր այն ըմբռնումը, որ քրիստոնեությունը մեր ազգային ինքնությունն
է:
Քրիստոնեության
օգտին է խոսում և այն հանգամանքը, որ 5-րդ դարից հետո Հայոց տոնացույց մուտք գործած
հայազգի բոլոր սրբերը կամ հայրենիքի համար ընկած նահատակներ են, կամ էլ հայ մշակույթին
ու դպրությանն իրենց մեծ ավանդը բերած գործիչներ: Միայն ընդհանուր քրիստոնեական սրբակեցությունը
և ճգնությունը բավարար չեն համարվել Հայոց եկեղեցու կողմից սուրբ հռչակվելու համար,
անհրաժեշտ է եղել նաև նպաստը հայրենիքի պաշտպանությանը և դպրությանը:
Այսպիսով, անցնող ավելի քան 1700 տարիների
ընթացքում քրիստոնեությունը մեր կյանքում իր շողերը սփռելով Հայոց եկեղեցու միջոցով,
իր հետքն է թողել ոչ միայն մեր գրականության պատկերային համակարգի, հայկական ճարտարապետության՝
զարդանախշերից մինչև տարբեր կառույցների ընդհանուր հորինվածքի և ընդհանրապես՝ ողջ դպրության,
արվեստի ու մշակույթի վրա, այլև մեծապես իրենով է պայմանավորել մեր ժողովրդի ողջ հոգեկերտվածքը՝
ընտանեկան հարաբերություններից և կենցաղի բարոյական արժեհամակարգից մինչև աշխարհայացքային
հարցերը:
Комментарии
Отправить комментарий